Moscot
Moscot is een Amerikaans luxe brillenmerk, inmiddels vijf generaties verder, uit New York City, gespecialiseerd in monturen en zonnebrillen. Het werd in 1915 opgericht in de wijk Lower East Side van Manhattan door Hyman Moscot.
Moscot is een Amerikaans luxe brillenmerk, inmiddels vijf generaties verder, uit New York City, gespecialiseerd in monturen en zonnebrillen. Het werd in 1915 opgericht in de wijk Lower East Side van Manhattan door Hyman Moscot.
Moscot is een Amerikaans luxe brillenmerk inmiddels vijf generaties verder, uit New York City, gespecialiseerd in monturen en zonnebrillen. Het werd in 1915 opgericht in de wijk Lower East Side van Manhattan door Hyman Moscot, waardoor het een van de oudste lokale bedrijven in New York City is, evenals het 21e oudste brillenbedrijf ter wereld dat nog steeds actief is.
De optische wortels van MOSCOT werden voor het eerst in Amerika geplant door overgrootvader en familiepatriarch, Hyman Moscot, die in 1899 via Ellis Island uit Oost-Europa arriveerde. Hyman begon met de verkoop van kant-en-klare brillen uit een handkar in Orchard Street aan de beroemde Lower East Side in Manhattan.
Na een groot aantal trouwe klanten te hebben verzameld, opende Hyman de eerste winkel van de familie in Rivington Street 94.
In 1925 op 15-jarige leeftijd kwam Solomon bij het familiebedrijf. Hij nam de teugels over en in 1935, verhuisde de winkel naar de locatie aan Orchard Street 118, waar het bijna acht decennia zou worden gevestigd. Het felgele bord met gigantische, zwart omrande glazen dat de winkelpui sierde, werd synoniem met het merk, de buurt en het centrum van New York, en terwijl de meeste historische bedrijven in New York tijdens de Grote Depressie vielen, haalden de Moscots de jaren dertig door.
Sol's zoon, Joel, werd in 1951 het hoofd van Moscot. Charmant en toegewijd aan zijn klanten, zou Joel meer dan vijftig jaar leiding geven aan Moscot en toezicht houden op de activiteiten van de winkel, terwijl hij de waarden van de familie overdroeg aan zijn zonen, die binnenkort de vierde generatie Moscots zouden worden die het roer overnam.
De oudste, Harvey, studeerde in 1986 af aan het Boston New England College of Optometry en begon te werken als optometrist bij Orchard 118. Dit deed hij voor meer dan 30 jaar en is nu de huidige CEO. De jongste, Kenny, kwam in 1992 in het bedrijf met een bachelorgraad in financiën. In 1996, met vader Joel nog steeds bij het bedrijf, breidde Moscot uit en opende een tweede winkel op 69 W. 14th Street, op de hoek van Sixth Avenue, in het centrum van Manhattan, dat het vlaggenschip van het bedrijf blijft.Nadat Joel Moscot in 2003 met pensioen ging, veranderde het familiebedrijf van Sol Moscot in Moscot. Samen hebben de broers en zussen van de vierde generatie Moscot wat ooit een optische winkel in de buurt was, opnieuw uitgevonden tot wat nu een wereldwijd merk is.
Na de dood van zijn broer in 2010 werd Harvey Moscot president van het bedrijf.
In 2013 opende Moscot zijn derde flagshipstore, dit keer in de wijk Cobble Hill in Brooklyn, waarvan de gevel doet denken aan de eerste winkel van de familie in Rivington Street 94. Moscot opende later winkels in Seoul, Zuid-Korea, Tokyo, Japan en Londen, Engeland.
De zoon van Harvey, Zack Moscot, studeerde industrieel en productontwerp aan de Universiteit van Michigan in Ann Arbor en begon in 2013 fulltime bij Moscot te werken. Hij is nu de belangrijkste brillenontwerper van het bedrijf en vertegenwoordigt de vijfde generatie Moscot.
Moscot heeft 2 verschillende lijnen, Originals en Spirit.
De MOSCOT Originals-collectie, gebaseerd op stijlen uit de archieven van de familie Moscot uit de jaren 30-80, viert de klassieke schoonheid en het tijdloze ontwerp dat in de afgelopen decennia is ontstaan. Als het geen MOSCOT is, is het geen origineel.
De MOSCOT Spirit Collection vertrekt uit de archieven van de familie Moscot, maar deelt nog steeds hetzelfde geweldige DNA als The MOSCOT Originals. Goede genen zitten in de familie.
Moscot brillen worden graag gedragen door de Amerikaanse celebs. Denk maar aan Johnny Depp, die maakte de lemtosh in 2004 wereldberoemd. Andy Warhol was een fan van de Miltzen. En Terry Richardson kreeg in 2011 een limited edition zonnebril van 350 stuks.